De candidate experience hebben veel mensen hun mond over vol. Ik zal zeggen ik laat persoonlijk ook wel eens de bal vallen, daar werd ik laatst nog op pijnlijke manier op gewezen. Ik had iemand in het informele circuit gevraagd om te solliciteren in mijn team en door drukte, samenloop van omstandigheden en een gewijzigd profiel, de kandidaat vergeten af te zeggen, daar sta je dan met een bek vol met tanden. Zeker als je zelf elk dag hamert bij je eigen team, dat de kandidaat centraal moet staan in de procedure.
Bij mijn huidige club, zijn wij al een jaar bezig om echt de ultieme candidate experience neer te zetten. Ik heb daarbij hulp van Arjen Elbers, de man die meer gel gebruikt dan de hele cast van Grease bij elkaar. Wij noemen hem ook wel eens Arjen Gelbers. Patrick Boonstra, de ATS fluisteraar en mijn lieve vriendin Barbara van Hireserve. Het afgelopen jaar heb ik de hele tijd mijzelf voorgehouden dat ik kandidaten niet een sollicitatie procedure wil geven, maar een beleving.
Wat veel recruiters vergeten is dat solliciteren voor heel veel mensen een ding is. Een goed voorbeeld is mijn vriendin Sandra, Sandra is een marketeer en is 15 jaar in dienst geweest bij haar werkgever en vanwege Corona moest haar werkgever helaas de deuren sluiten. Sandra moet in het eerst in 15 jaar weer solliciteren. Zij vindt het nogal wat, de hoepels waar ze nu doorheen moet springen van het UWV. Je moet plotseling een glanzend “Lik-me-in” profiel hebben en je CV moet eruit zien als een halve kermis attractie, om nog een beetje op te vallen.
Bij Rocket Recruitment doen wij ook recruitment trajecten voor vaste functies voor recruiters. Hier hebben wij ook gekozen voor een bijzondere experience, al is het omdat wij als enige bureau ook een Zen Master hebben verwerkt in het recruitment proces. Ik vind onderscheidend vermogen wellicht iets te belangrijk en wellicht is recruitment niks anders dan “ Pietje heeft een vacature en als recruiter zeg je Pietje ken jij Jantje al ?” Ik vind dat je dan de kandidaat, de vacaturehouder en ook jezelf te kort doet.
Wij hebben de taak als recruiter om juist te zorgen dat de kandidaat zich gezien en gehoord voelt. Van iedereen die in het traject betrokken is, heeft vooral de kandidaat te maken met de meeste onzekerheid. Als recruiter ben je voor de kandidaat de gids, die de kandidaat door de sollicitatie jungle moet leiden. Zorg dan ook dat het aanvoelt als een feestje om te solliciteren, in plaats van een vreselijk ervaring voor de kandidaat.
Sollicitatie gesprekken voeren is voor ons dagelijkse kost als recruiter, maar voor een kandidaat doen ze dit vaak maar één keer in de zoveel jaar. Je hoeft echt geen groot budget te hebben om een kandidaat het gevoel te geven dat het een bijzonder proces is. Kleine dingen kunnen dan al het verschil maken. Een appje om de kandidaat een goed gesprek toe te wensen, het is iets kleins, maar door meeste kandidaten word het enorm gewaardeerd.
Ik denk daarom dat elke recruiter eens goed moet kijken naar zijn eigen recruitment procedure en hoe jij kan bijdragen als recruiter dat het voor de kandidaat aanvoelt als een beleving in plaats van een procedure. Als je denkt, waar moet ik beginnen ? Praat eerst eens met je kandidaten, waar zijn zij tegen aangelopen, wat hebben ze gemist en wat hadden zij verwacht.
Zoals veel van mijn vaste lezers weten is mijn overtuiging dat Recruitment net de liefde is. Dus maak een goede eerste indruk, net als op een eerste date. Dit thema staat ook komend weekend centraal in onze wonderlijke wervingswandeling met Norberto.

Reactie plaatsen
Reacties