Als recruiter moet je soms haantje de voorste zijn.

Gepubliceerd op 7 mei 2021 om 13:05

Ik had ooit een klant die een bizar beeld had van recruiters. Die noemde de gemiddelde recruiter; recruitment hertjes of recruitment kipjes. Hij was directeur van een detacherings organisatie. Mensen waren zijn core business. Wat hij zich niet realiseerde dat juist de recruiter de kip met de gouden eieren was voor zijn organisatie.  

Als recruiter moet je soms haantje de voorste zijn. Ik ben iemand die echt het verschil ziet tussen talent acquisition en recruitment. Recruitment is wat mij betreft reactief, je gaat pas werven als er daadwerkelijk een vacature is vrij gegeven door jouw stakeholder of klant.  Bij talent acquisition ben je bezig met de vacature van morgen in plaats met de vacature van vandaag. Het is dan van belang dat je met je selectie snaveltje vooraan staat. Het gesprek aan gaan en inventariseren en investeren in de relatie is van het grootste belang.

Ik ben zelf iemand die heel erg geniet van het spel tussen mijn stakeholders of mijn klanten. Hun meenemen in wat werving is en welke stappen men moet nemen om succesvol te zijn. Een hiring manager uitleggen dat het meer is dan alleen Kukeleku te roepen in de arbeidsmarkt en dat dan direct 100 man in een rij staan om voor je te komen werken, is soms lastig. Ik heb soms gesprekken met managers die echt niet snappen dat het soms lastig is om mensen voor een bepaalde vacature te vinden. Ze zoeken dan niet een kip maar het welbekende schaap met vijf poten.

Ik zit nu al ruim 25 jaar in de recruitment industrie. Ik voel mij dan ook wel de rhode island kip van de kandidaten bemiddeling. Ik vertel vol passie aan jonge recruiters, waarom ik zoveel van ons vak hou. In de hoop dat de kuiken wijzer wil zijn dan de kip. Sommige mensen vinden mij een kip zonder kop. Ik ga alle kanten op als het over recruitment gaat. Ik probeer mijn kandidaten te enthousiasmeren dat ze gewoon kippenvel krijgen als ik over de inhoud van een functie praat. Vanochtend had ik een gesprek met een recruitment kuikentje, die noemde mij een recruitment fanaat. Ik denk dat de dag dat ik niet meer dat enthousiasme kan opbrengen, dat ik stop. Norberto onze Zen Master zegt altijd, het moet vooral niet op werk gaan lijken. Als Rocket Recruitment zijn wij daar ook heel erg bewust mee bezig.

Een mooi voorbeeld is een vacature die wij net hebben binnenkregen voor een klant van ons in Amsterdam. Norberto en ik waren er als de kippen bij. Wij zoeken een leuke recruiter die echt passie heeft voor het recruitment vak, voor onze klant Marjolein. Een hele leuk dame, die echt zelf een hele grote passie heeft voor het vak. Zij wil zich meer gaan richten op haar klanten en de recruiter die in haar team komt die moet veel meer bezig houden met creatief denken en werven en hoe zij aan de beste finance kandidaten kunnen komen. Zij was nu drukker dan een kip met pasen en zocht iemand die het hele recruitment proces naar zich toe kon trekken binnen de organisatie. Iemand die zich helemaal zou vast bijten in haar vacatures. Naast dat Marjolein ons een hele leuke manager leek, leek het ons vooral leuk dat jij alle vrijheid krijgt om je ding te doen en jij als recruiter in haar team, echt gezien zal worden als het kip met de gouden eieren. Het onderscheidend vermogen van de kandidaat die wij moeten zoeken voor haar, is echt dat je als haantje de voorste erbij bent, maar ook passie hebt. Ik denk dan ook als je echt passie hebt voor dit vak, dat je altijd haantje de voorste wil zijn.

 

May the force be with you

 

Martijn

p.s. Wil je meer weten over de leuke vacature bij Marjolein, mail dan met Norberto@rocketrecruitment.nl

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.