Recruitment is vooruit kijken.

Gepubliceerd op 9 april 2021 om 16:41

Tijdens de wonderlijke wervingswandeling die ik met onze Zen Master Norberto had, stond twee weken geleden op het programma: soms zijn er zoveel vacatures dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Dat zou het thema van mijn column zijn vorige week. Het lijkt wel of de duivel er mee speelt. Plots kreeg ik er in een week tijd 50 nieuwe vacatures erbij. Ik had het zo druk dat ik geen eens tijd had om een column te schrijven. Hoe passend is dat het thema van deze week : Recruitment is vooruit kijken is.

Onze vriendin uit China, Covidtelientje, lijkt het wel of alles in het leven niet meer voorspelbaar is. Tevens zijn veel hiring managers ook niet echt voorspelbaar. Strategische personeelsplanning lijkt nu geheel het raam uit gegaan, door de grillen van Corona. Daarnaast zijn veel hiring managers nou niet bepaald Kasja Ollongren en houden zijn vaak hun kaarten tegen de borst. Wat veel managers niet begrijpen, is dat een goed recruitment proces tijd nodig heeft. Hoe meer tijd men heeft, des te beter kan men anticiperen en acteren op de personele behoeftes van een organisatie.

Mijn stelling in deze is, meer tijd en minder kosten. Met mijn team zoek ik elke dag het neusje van de zalm voor mijn magenta clubje. In het verleden was recruitment bij ons een ad hoc aangelegenheid. U vraagt en wij draaien. Echter een beetje “banenbrander” weet dat als je een campagne in start, je minimaal twee weken nodig hebt om maar enige conversie te realiseren. Het gebruik van Linkedin, is ook niet een quick fix. Linken en inlikken heeft ook tijd nodig. Dus mijn advies is : recruitment is vooruit kijken.

Hoe kan jij nou als recruiter vooruit kijken. Tevens hoe kan je anticiperen. Het begint wat mij betreft met een goed gesprek. Uiteraard kan je uitgaan van de strategische personeelsplanning en formatie plaatsen. Corona zorgt er voor dat wij dat hele plan het raam uit kunnen gooien.

Sommige van mijn bevriende recruitment matties zitten met hun duimen te draaien en sommige recruiters moeten zich het snot voor de ogen werken. Een lieve vriendin van mij is recruitment manager bij een grote bedden fabrikant. Zij hadden een jaar geleden ook niet kunnen voorspellen dat heel Nederland simultaan een nieuwe bed zou bestellen. Je moet wat om door die lockdown heen te komen.

Een beetje heads-up is al fijn. Dus mijn advies is, kruip in je hiring managers. Zorg dat je als recruiter aan tafel komt in een vroeg stadium, dat ook je hiring managers weten dat recruitment tijd kost.

Het tweede advies wat ik heb is, talent pooling. Mijn goede vriend Alan Walker zei ooit tegen mij “ The Talentpool is the place where candidates go to die”. Ik snap echt niks van recruiters die niet actief bezig zijn met hun talent pool. Met alle middelen die er zijn in de markt, moet je wat mij betreft elke dag een paar baantje trekken in dat zwembad van kandidaten. Als je namelijk goed bent in talent pooling kan je namelijk wel als een kandidaat uit je talenten toverhoed.

Tevens wat een laatste tip is om altijd in de wervingsmodus te zitten, veel organisaties lopen nu achter de feiten aan. Zij zien plots dat de business weer aantrekken en staan zij zonder mensen aan de startlijn.

 

May the force be with you

 

 

Martijn

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.